Ce este protecția muncii?
Protecția muncii reprezintă toatalitatea acțiunilor și măsurilor aplicate în vederea creării celor mai bune condiții de muncă, pentru prevenirea accidentelor de muncă sau a îmbolnăvirilor profesionale.
Cadrul legal este dat de Legea nr. 319/2006 privind protecția și securitatea în muncă, publicată în Monitorul Oficial al României.
Importanța protecției și securității în muncă
Protecția și securitatea în muncă este extrem de importantă pentru fiecare angajator, având, în primul rând, ca scop, protejarea lucrătorilor și minimalizarea riscului de îmbolnăviri profesionale ale acestora. Din cauza acestor evenimente neplăcute desfășurate la locul de muncă de-a lungul timpului și soldate cu vătămare fizică, psihică, emoțională sau chiar deces, s-a impus crearea unui cadru legal care să oblige la desfășurarea activităților în condiții optime de muncă.
Atunci când lucrătorii își desfășoară activitatea în condiții optime, angajatorul are de câștigat. În primul rând, productivitatea va crește considerabil deoarece angajații vor avea capacitatea de a își îndeplini toate sarcinile. În al doilea rând, imaginea unității va crește destul de repede, iar numărul clienților nu va înceta să crească datorită modului pozitiv în care ceilalți privesc unitatea.
Cine are rolul de a implementa protecția și securitatea în unitatea de lucru?
Angajatorul are obligația de a le asigura lucrătorilor săi cele mai optime condiții de muncă. Aici se include atât minimalizarea riscului de accidentare sau îmbolnăvire profesională, contactul cu o substanță dăunătoare, cât și asigurarea unei temperaturi adecvate lucrului sau asigurarea aportului de hrană sau lichide atunci când situația impune acest lucru.
Tot de asigurarea unor condiții optime de lucru ține și combaterea stresului la locul de muncă, apărut ca urmare a faptului că cerințele postului nu se potrivesc cu capacitățile lucrătorului, ori ca urmare a faptului că timpul pentru îndeplinirea sarcinilor este prea mic, iar acestea din urmă prea multe.
Primul pas în implementarea protecției și securității la locul de muncă este reprezentat de evaluarea riscurilor existente. Procedual, evaluarea riscurilor are următoarele etape:
- Identificarea pericolului
- Eliminarea pericolului, dacă situația permite acest lucru
- Analizarea pericolului, în cazul în care eliminarea acestuia nu este posibilă
- Evaluarea riscului
- Adoptarea de măsuri pentru limitarea posibilelor vătămări
- Monitorizarea continuă a riscurilor
Pentru indentificarea factorilor de risc și evaluarea nivelului acestora, angajatorii pot apela la o firmă specializată în domeniu. În acest sens, compania de consultanță SmartFox este o soluție foarte bună.
Compania de consultanță SmartFox există pe piață din anul 2010 și de atunci face tot posibilul pentru a crea pachete personalizate de servicii adaptate nevoilor clienților. Consultanții companiei se deplasează la fața locului pentru a culege informațiile necesare, după care se consultă cu angajatorul pentru adoptarea celei mai bune soluții privind protecția și securitatea muncii în unitatea respectivă de lucru. Urmează o perioadă de observare, în care consultanții SmartFox analizează dacă soluția la care s-a ajuns de comun acord este implementată corect și este eficientă.
Concluzie
Una dintre cele mai importante lucruri într-o unitate, indiferent de domeniul de activitate desfășurat, este implementarea acțiunilor și măsurilor privind protecția și securitatea în muncă. Există firme specializate care pot ajuta angajatorul în identificarea și evaluarea riscurilor la locul de muncă. În acest sens, recomandarea noastră este compania SmartFox. Mai multe detalii puteți găsi la adresa www.smartfox.ro.